Soltech Polska - Sól drogowa a lód
08:00‑16:00 (Pn‑Pt)
Ładowanie soli Ładowanie soli Rozładunek soli Posypywanie solą drogową Odśnieżanie
Pozostałe porady

Sól drogowa a lód

Sól drogowa

Topnienie lodu to przejście ciała stałego w ciecz. Na zmianę stanu skupienia wpływają dwa główne czynniki, którymi są temperatura oraz ciśnienie. Przy wyższej temperaturze lód rozpoczyna proces topnienia, jednak gdy ciśnienie jest wysokie znów morze zamarznąć. Moment zmiany stanu skupienia z ciała stałego (lód) na ciekłe jest uzależniony od składu substancji. Dla przykładu moment przejścia zamrożonego oceanu w płynną wodę zachodzi w temperaturze -1,9° C.

Znana nam temperatura topnienia lodu - 0° C jest temperaturą ustalenia się pewnej równowagi fazowej. W temperaturze 0° C lód i woda znajdują się w równowadze. Dostarczanie energii zmniejsza ilość fazy stałej, zaś jej odbieranie zmniejsza ilość fazy ciekłej i trawa do zaniku jednej z nich, tj. całkowitego stopienia lub całkowitego zamarznięcia. Temperatura - 0° C jest temperaturą równowagi dla faz: Lód/woda. Inną fazą jest natomiast w przypadku: Lód/słona woda.

Substancje rozpuszczane w wodzie obniżają temperaturę jej topnienia chyba, że same krzepną w wyższych od wody temperaturach. Dla układu lód/nasycony roztwór soli temperatura równowagi to ok. -20° C. Dokładnie taki stan rzeczy występuje na drogach oraz chodnikach podczas zimowego utrzymywania dróg. Sól na drogę pełni tu rolę substancji, która rozpuszcza się w wodzie.

Gdy posypiemy lód solą drogową, jej część rozpuści się od samego zetknięcia. Powstanie roztwór soli, który stykając się z lodem stworzy układ lód/nasycony roztwór soli. W takim układzie lód może trwale przebywać w zetknięciu z roztworem w temperaturze -18 czy -20 stopni. Gdy na zewnątrz panuje temperatur -11 czy -5 to dla takiego układu jest za ciepło i lód będzie się rozpuszczał. Dla bardziej rozcieńczonych roztworów np. błota pośniegowego moment zamarzania wystąpi przy mniejszym mrozie. Stosując sól do posypywania pojawią się jeszcze jedno ciekawe zjawisko. Gdy lód się rozpuszcza, cała mieszanka zaczyna wyraźnie się ochładzać. Dla odpowiednich mieszanek soli z lodem spadek temperatury może sięgać -20 czy -22 stopni, co wykorzystuje się niekiedy do chłodzenia.

Jeśli więc mieszanka ochładza się aż do temperatury w której mimo to krzepnie, to dlaczego chodnik posypany solą nie zamarza ponownie po chwili? To dla tego, że przecież jest za ciepło. Gdybyśmy naszą chłodzącą mieszankę dobrze odizolowali, to miałaby szansę zamarznąć od samego swojego chłodzenia, ale przecież wciąż jest w kontakcie z za ciepłym otoczeniem. Dlatego nie osiąga tego stanu i cały lód topi się. Wszystko to dobrze działa do momentu, gdy mrozy nie są jeszcze zbyt silne, gdy jednak przekraczają tą temperaturę graniczną sól drogowa zatraca swe właściwości.

Używanie soli do posypywania dróg niesie również ze sobą mniej optymistyczne informacje Po rozpuszczeniu śniegu pozostaje roztwór solanki, który wnika w podłoże. Zasolenie gleby w miastach jest często tak duże, że nic większego od miniaturowych krzaczków nie rośnie. Sól wnikająca w drobne pory betonu i asfaltu osłabia ich strukturę, gdy w suchszym okresie sól drogowa zaczyna się krystalizować, rozsadzając pory. W przypadku betonu prowadzi to do powstawania odprysków i "łuszczenia się" wierzchniej warstwy. W przypadku asfaltu sprzyja pękaniu. Wnikając w elementy żelazobetonu przyspiesza korozję prętów zbrojeniowych, osłabiając konstrukcje. Z tego samego powodu szkodzi samochodom. Sól drogowa pozostawia także osady na nawierzchni i na butach, a wnikając w skórę buta sprzyja jej pękaniu.

  • Sól drogowa

    Sól drogowa skutecznie zwalcza śliskości jezdni w okresie zimowym. Sól drogowa działa przez kilka godzin po jej zastosowaniu. Lód rozpływa się w ujemnych temperaturach a na ubitym i oblodzonym śniegu tworzy się szorstka powłoka, która zwiększa przyczepność kół samochodowych do podłoża. Sól drogowa do posypywania dróg, mostów, chodników, placów, parkingów...Zobacz więcej
  • Skład soli

    Skład soli wyróżnia się mobilną dostępnością materiału, bez potrzeby rezerwowania ilości soli drogowej przed zakupem. Sól magazynowana jest w warunkach, które zapobiegają jej zbrylaniu. Ceny soli na składzie solnym w odniesieniu do jakości są przystępne. Transport soli z kopalni jest zmasowany, co obniża koszty przywozu surowca na skład a w efekcie gwarantuje dobre ceny...Zobacz więcej
  • Sól na drogę

    Sól na drogę stosuje się z myślą o poprawie bezpieczeństwa jazdy dla kierowców oraz przechodniów na oblodzonych chodnikach. Do użycia bez potrzeby mieszania jej z innymi kruszywami w celu ułatwienia wysiewu z solarek drogowych. Oferowana sól na drogę nie jest kuchenna. W mniejszym stopniu ulega procesowi zbrylania się. Sól stosowana na drogę podnosi jej bezpieczeństwo...Zobacz więcej
  • Hurtownia soli

    Hurtownia soli na magazynach ma jej ogromne zapasy. W miarę potrzeb zaopatruje firmy wykonujące usługi zimowego utrzymywania dróg w sól drogową. Przy regularnych i cyklicznych dostawach soli hurtownia obsługuje odbiorców w cenach hurtowych. W odniesieniu do kopalń czy małych składów hurtownia soli zapewnia transport soli na miejsce wyznaczone przez odbiorcę...Zobacz więcej
  • Sól do posypywania

    Sól do posypywania dróg, chodników przydrożnych, parkingów, ścieżek przyszkolnych, placów kościelnych. Zwiększa bezpieczeństwo kierowców oraz pieszych zabezpieczając zarazem wykonawców usługi przed wypłacaniem odszkodowań z tytułu nienależycie utrzymanych dróg, chodników w czasie występowania opadów śniegu i gołoledzi...Zobacz więcej
  • Sól gruboziarnista

    Sól gruboziarnista poprawia sposób jej użycia, gdzie leje w posypywarkach drogowych nie zapychają się drobnoziarnistym kruszywem. Sól gruboziarnista nie ubija się podczas jeżdżenia załadowaną posypywarką. Nie klei się do łyżki koparki podczas załadunku soli na solarkę. Zapobiega zbrylaniu się oraz nie tworzy zbitych gród, gdy jest wymieszana z innymi kruszywami...Zobacz więcej
Numer telefonu08:00‑16:00 (Pn‑Pt)
© 2023 Soltech Polska. Wszelkie prawa zastrzeżone!
RegulaminPolityka prywatności
XZamknijTa strona korzysta z coockies aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Więcej informacji o ich wykorzystaniu znajdziesz w Polityce prywatności.
Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że akceptujesz Regulamin oraz Politykę prywatności.

W celu ograniczenia liczby telefonów, prosimy o zapoznanie się z informacją!

Dostępność soli workowanej

Dostępna

Cena soli workowanej

1120zł netto / tonę (w cene wliczony transport).
1 tona = paleta = 40 worków po 25kg.

Zamówienia przyjmujemy na e-mail
biuro@sol-na-droge.pl

(Dane do FV, Dane do dostawy, osoba kontaktowa, tel. do osoby kontaktowej)

Sprzedajemy krotność jednej tony, czyli 1 tona to minimalne zamówienie.

Cena soli luzem

Według indywidualnych ustaleń/kontraktu

Czy przystępujemy do przetargów

Niestety, nie w tym sezonie.

Jak zarezerwować sól luzem i otrzymać informacje o dostępności oraz cenie?

Prosimy wysłać maila na adres biuro@sol-na-droge.pl

Jak się z nami skontaktować?

Najlepszą formą kontaktu jest e-mail
biuro@sol-na-droge.pl